•sporrar•

Postat den: 2013-10-22 @ 21:44:56 | Allmänt | Kommentarer (2)

Sporrar har alla olika åsikter om.. Eller hur? Vissa tycker om de, vissa hatar det. vissa använder de felaktiga, medans vissa använder dom på ett vänligt sätt. 

Jag själv ser både positivt och negativt på detta. Men jag har själv använt de. Har slutat nu. räcker med mina skänklar. Boss var väldigt seg innan han var Lixom en sån ponny som man fick skänkla 10 ggr innan han fattade.. Då använde jag sporrar, men asså seriöst de hjälpte inte. Anne (min hopptränare) började rida han utan, men var mycket mer petig, gick han inte fram. Direkt ENDAST!! 1 spö rapp fick han, efter de fick han direkt mer respekt för ryttarens skänkel. Och sen dess har jag inte använt sporrar, inte känt att jag behövt trycka in dom i hans mage för att han ska gå. Nej känner inte att de behövs , HAN ska lyssna på min skänkel, gör han inte de när jag ber han snällt då får lägger jag till spöt (endast) 1 gång lite bestämt. Och då lyssnar han. På de sättet får dom mer respekt, testa ni de med. 

Sen finns de ju såklart dom som använder de på fel sätt. Ingen respekt för spårrar alls, bara pang bom rätt på. Så de till och med får sår och börjar blöda. Fattar inte riktigt hur folk tänker. För så döv kan inte hästarna vara att man måste trycka och sparka in sporrarna gång på gång! 

Men jag drar absolut INTE alla över en kam. För vissa kan vårda sina sporrar på ett bra och snällt sätt, och ni är välkomna att rida med sporrar. Men sen tycker jag inte de behövs helt heller. För tro mig , min ponny tog nästan inte skänklen innan. Men jag började blev bestämd (utan sporrar) och behöver de inte. Men ni som tycker de funkar bättre på era hästar och kan använda sporrar på ett bra sätt tycker jag absolut ni ska göra de. För de är inget fel med de. 

Vad tycker ni om sporrar? 





Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag gör gärna bloglovinbyten.
- Inga elaka kommentarer!!! (har era IP-adresser!)


Postat av: Lisa

jag använder bara sporrar när jag tävlar dressyr, asså när jag rider hemma så rider jag utan sporrar, men när jag tränar mer inför en dressyrtävling så använder jag långa sporrar för att få henne kvickare för skänklen och även har det då på tävlingar för då vet hon att hon ska kvicka till sig i alla rörelser. Funkar toppen och lyssnar bra annars utan med.

2013-10-23 @ 10:20:17
Postat av: Jeanette

Tävlar dressyr och då måste man ha sporrar. Rider dock aldrig unghästarna med sporrar och brukar variera med eller utan på de lite äldre hästarna. :)

2013-10-23 @ 20:55:02
URL: http://jeeanette.blogg.se
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan